Går det att upprätta ett äktenskapsförord utan den andre makens godkännande?

Hej

Tänkte ställa en fråga angående min blivande äktenskap och mina besparingar som jag har.

Jag skall gifta mig i sommras med en tjej från Kroatien(jag har pengar mina besparingar och vill gärna skydda de pengarna ifall det kommer eventuellt skillsmäsa i framtiden).

Problem är att i min kultur känns inte rätt att i början av äktenskap skriva äktenskapsförord kontrakt (kan jag skriva detta kontrakt utan min flickvän ,med hjälp av nån mydnighet för att behålla mina besparingar skydda de).

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag bara klargöra att jag kommer besvara din fråga utifrån svensk lag, om ni istället skulle gifta er enligt kroatisk lag och bo där så skulle svaret antagligen bli annorlunda.

Först kommer jag förklara vad som krävs för ett giltigt äktenskapsförord och längst ner kommer jag skriva ett kort sammanfattat svar på din fråga

Eftersom din fråga handlar om äktenskapsförord blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vad krävs för ett giltigt äktenskapsförord?

Allt som är din enskilda egendom efter att du gift dig är det som regleras i ÄktB 7 kap. 2 §. Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att viss egendom ska vara den ena makens enskilda egendom, ÄktB 7 kap. 3 §. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat av båda makarna och registrerat hos Skatteverket, ÄktB 7 kap. 3 §.

Alltså måste både du och hon du ska gifta dig med underteckna äktenskapsförordet. Du kan inte upprätta äktenskapsförordet utan hennes underskrift.

Svar: Nej. Ett äktenskapsförord kräver båda makars underskrift. Du kan alltså inte upprätta ett äktenskapsförord ensam eller tillsammans med någon myndighet, utan du måste ha hennes underskrift för att det ska vara giltigt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare