FrågaAVTALSRÄTTGåva28/01/2019

Går det att ta tillbaka gåva när gåvotagaren avlidit?

Fråga:Min fru och jag gav vår dotter en bil som gåva. Hon har tyvärr avlidit och efterlämnar man och två barn. Kan vi ta tillbaka bilen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag beklagar verkligen att er dotter gått bort.

För att ni ska kunna ta tillbaka bilen krävs det att det finns ett sådant krav i gåvohandlingen, där det står att det ska vara möjligt för er att ta tillbaka gåvan. Om det inte finns ett sådant krav kan ni dock inte ta tillbaka bilen. Bilen ingår i er dotters kvarlåtenskap, vilken tillfaller hennes man eftersom de är gifta, 3 kap 1 § ärvdabalken.

Eftersom er dotter är er bröstarvinge så räknas dock gåvan som förskott på arv, 6 kap 1 § ärvdabalken. Eftersom er dotter avlidit kommer arvet från dig och din fru istället tillfalla er dotters barn, 2 kap 1 § ärvdabalken. Det innebär att er dotters barn kommer att behöva dra bort värdet av bilen från deras arv från er, 6 kap 6 § ärvdabalken. Den delen kommer istället att gå till andra eventuella arvingar.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga, annars är ni välkomna att höra av er till oss igen!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare