Går det att ta en annan anställning medan man är föräldraledig?

Hej! Jag jobbar på en stor blomstebutik, där jag har fast anställning och heltid. Men under min föräldraledighet så har jag jobbat extra på en annan blomsterbutik, en liten som ligger i min hemstad. Mitt ordinarie jobb ligger i grannkommunen. Jag pratade med min chef om detta och hon gav mig okej att jobba där, så länge det inte störde mitt ordinarie jobb. Vilket det inte gör eftersom jag är föräldraledig därifrån. Men nu har den chefen som godkänt detta slutat och en ny börjar om några veckor. Vad gäller då? Måste jag få ett nytt godkännande av den nya chefen? Och är det bara av närmsta chef jag behöver godkännande från när det är inom samma bransch? Min förra chef sa att det var så. Vad jag har läst mig till hos min ordinarie arbetsgivare så finns det inga regler som säger att jag inte får jobba någon annanstans enligt dom. Jag skulle personligen inte säga att det är konkursens mellan dessa butiker, men jag vet inte vad lagen säger. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande frågor kring anställning regleras det främst i Lag om anställningsskydd som du hittar (här).

Krävs det ett nytt godkännande om ens f.d. Chef slutar?

Det är arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Det innebär att en arbetsgivare får välja hur arbetet på arbetsplatsen ska fortgå, under förutsättningen att det inte strider mot lag eller kollektivavtal. Detta innebär att om du och din f.d. har kommit överens om någonting så borde inte överenskommelsen gälla för den nya chefen, förutsatt att det inte har lagts in ett avtal eller dylikt. Med det sagt så kan jag däremot inte se några konstigheter med att du utgår från att det fortfarande är intakt. Även om den nya chefen inte är bunden till överenskommelsen så har du fått ett godkännande och sålänge godkännandet inte tas tillbaka så ser jag inga problem med att du fortsätter på samma bana.

Allmänt om ledighet och anställning hos en annan arbetsgivare

En arbetsgivare har inte rätten att bestämma över en arbetstagares lediga tid om den inte innebär att arbetstagaren inte uppfyller sina skyldigheter genom anställningsavtalet. Du kan således fritt välja om du vill jobba på en annan arbetsplats under föräldraledigheten, förutsatt att du uppfyller dina skyldigheter utifrån anställningsavtalet. Utöver det så får inte en arbetsgivare förbjuda dig att ta anställning hos en annan arbetsgivare, om det inte är: 1. Arbetshindrande, 2. konkurrerande med arbetsgivarens verksamhet som kan orsaka skada eller 3. på något annat sätt skadande för arbetsgivaren (6 i § LAS). Då du är föräldraledig är det inte arbetshindrande, det är inte konkurrerande i den utsträckningen att arbetsgivaren tar skada (blomsteraffären kommer ju finnas oavsett om du jobbar där eller inte) och jag kan inte se hur din första arbetsgivare, på något sätt tar skada på grund av din andra anställning.

Summa sumarum, du behöver inget godkännande för att jobba på en annan arbetsplats under din föräldraledighet, varken från din förra chef eller din nya chef.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare