Går det att starta en enskild firma när man har skuldsanering?

Hej Jag har skuldsanering och vill starta enskild firma, går det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En enskild näringsverksamhet, det som också kallas enskild firma, innebär att företaget och ägaren till företaget är samma person och således utgörs även organisationsnumret av ägarens personnummer. Ägaren av den enskilda firman är personligt ansvarig för företagets skulder.

En enskild firma kan man starta själv och utan något startkapital, däremot måste man ansöka om momsredovisning samt bli godkänd för F-skatt hos Skatteverket. För att kunna beviljas F-skattsedel krävs att man är fri från betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogden. Utan en sådan går det t.ex. inte ta emot betalningar eller fakturera.

Eftersom du har skuldsanering och således är skuldsatt hos Kronofogden kommer det för tillfället tyvärr finnas svårigheter vad gäller att starta enskild näringsverksamhet. Detta hindrar dig dock inte från att starta företag efter att skuldsaneringen, som normalt sett löper fem år, är slut och du är skuldfri samt fri från betalningsanmärkningar.

Om du vill läsa mer om hur man går tillväga för att starta en enskild näringsverksamhet kan jag rekommendera att läsa på Bolagsverkets hemsida.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp. Stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare