Går det att skjuta upp en ordinarie föreningsstämma?

Vi är en pensionärsförening som enligt våra stadgar måste ha årsmöte innan januaris slut. Dels är vår lokal, en träffpunkt för pensionärer, stängd. Dels är vi ju normalt ca 40 deltagare på en sån träff.

Jag skulle vilja få skjuta på mötet tills senare i vår med tanke på alla coronarestriktioner. Hur går jag till väga för att göra det på ett lagligt sätt.

Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om er förening är en ekonomisk eller idéell förening (IF). Därför kommer jag i mitt svar utgå ifrån att det handlar om en IF.

Ideella föreningar saknar specialreglering, det finns då ingen lag som reglerar ideella föreningar. Istället är det främst stadgan som styr hur den ideella föreningen regleras. Men det finns även andra normkällor (förutom lag och stadgar).

Exempel är:

- God föreningssed

- Paralleller från andra regelområden, som t.ex. lag (2018:672) om ekonomiska föreningar.

- Tidigare domslut främst från Högsta domstolen är även aktuella när det handlar om gällande rätt för IF.

- Principer kan också vara av betydelse. Exempel på principer är Majoritetsprincipen, likhetsgrundsatsen och samtyckesprincipen.

Slutsats

Även om det då inte finns någon lagreglering gällande IF så finns det en hel del att ta i beaktande ändå. Dock är stadgan alltid utgångspunkten när det gäller IF. Frågan som uppstår i ditt fall är då om det är möjligt att frångå stadgarnas bestämmelse? Eftersom stadgan och tiden för er årsstämma handlar om en regel som skapats av medlemmarna och som egentligen inte är till något skydd mot t.ex. borgenärer, utan mer till skydd för medlemmarna, så finns det en associationsrättslig princip (samtyckesprincipen) om att sådana regler kan frångås om samtliga medlemmar samtycker till detta. Innebörden är alltså om det i stadgarna står att stämman ska hållas i januari skulle föreningen kunna besluta att stämman istället ska hållas i senare, om ingen medlem motsätter sig det.

Andra alternativ är att ni försöker anordna en föreningsstämma digitalt eller att den kan ske per capsulam, vilket i princip innebär att ett beslutsprotokoll skickas runt och godkänns av samtliga röstberättigade medlemmar. Om stadgarna har bestämmelser om det kan medlemmar även utöva sin rösträtt genom poströstning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare