Går det att sänka ett barns arv?

Min sambo har en dotter från ett tidigare förhållande, nu skulle han vilja sänka hennes arvslott till 12% , går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Om det inte finns något testamente
Upprättar din sambo inget testamente så gäller det att barnen (bröstarvingar) delar på arvet, 2:1 ÄB. Detta kallas för barnens arvslott, om det exempelvis finns två barn så blir deras arvslott 50% var av arvet.

Om sambon upprättar ett testamente
Upprättar din sambo ett testamente kan han disponera över sin egendom till stor del hur han vill. Dock har barn alltid rätt till den så kallade "laglotten", vilket innebär att en förälder aldrig kan göra sina barn arvlös. Laglotten utgör 50% av det totala arvet. Beroende på hur många barn din sambo bar, så får barnen dela lika på minst 50%. Finns det exempelvis två barn (bröstarvingar) har dessa rätt till att minst få 25% av arvet. Har din sambo fyra barn, har var och en av dessa rätt till minst 12,5% av arvet och så vidare.

Går det att sänka ett barns arv?
Så både jag och nej. Din sambos bröstarvingar (hur många de nu är) får som minst dela lika på 50% av kvarlåtenskapen. Detta är omöjligt att sänka. Vad sambon gör med resterande 50% av kvarlåtenskapen, är däremot helt upp till han. Han kan ge resterande 50% till bara ett av flera barn, eller liknande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare