Går det att överklaga parkeringsbot?

Hej

Körde min granne akut i hans bil och fick reg nr av honom tyvärr så var det lite stressat så att jag hörde fel och betalade med fel reg nr hörde fel på z och c

går det att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så är det så att du som bilägare och användare av parkeringsappen (som jag förmodar att det rör sig om i detta fall) ansvarar för att skriva in rätt registreringsnummer vid parkering. Det är alltså du som får stå risken för att det blir fel nummer. Eftersom du inte skriver mer detaljerat om och isåfall vilken eventuell app du använde dig av så är det svårt att svara mer ingående, men ett tips är att höra av dig till företaget och se hur de ställer sig i frågan. Det finns ju en eventuell möjlighet att olika bolag resonerar olika och därför skadar det ju inte att se om det går att få det upphävt. Däremot så är det inget du har rätt till, då det som sagt är du som ansvarar för att skriva in rätt registreringsnummer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare