Går det att överklaga en uppkörning?

Hej,

Finns det möjlighet att överklaga en motorcykel uppkörning? Hade körprov förra veckan och jag tyckte att jag blev orättvist behandlad. Inspektören kuggade mig för att jag körde lite över 70km på en 90 väg som hade tvår körfält. Min anledning var att det var dåliga väderförhållanden, det blåste otroligt mycket och jag har fått lära mig av trafikskolan att man ska anpassa hastigheten efter vädret när det gäller motorcykel, det fanns dessutom två körfält som jag blockerade ej trafik. Jag försökte att förklara detta för inspektören som vägrade ens lyssna. Under uppkörningen kunde jag inte heller tala om för inspektören att jag kommer köra sakta på grund av väderförhållanden då jag ej hade en mikrofon i min hjälm vilket vanligtvis både föraren och inspektören ska ha men i det här fallet var det enbart ensidig konversation från inspektören.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i Sverige inget sätt att överklaga en uppkörning. För att ett beslut ska vara överklagbart krävs det att detta framgår av lagtexten som reglerar ärendet som beslutet berör. För uppkörningar av både personbil och motorcykel saknas en sådan överklagandebestämmelse. Detta har varit kritiserat i Sverige på grund av rättsosäkerheten och den nivå av skönsmässiga bedömningar som ett beslut fattat efter en uppkörning kan innebära, men det har i dagsläget inte skett någon förändring i lagen. Du kan givetvis rikta kritik mot den examinator som du körde upp med, men det finns tyvärr ingen möjlighet att överklaga dennes beslut så som rättsläget ser ut i dag.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare