Går det att överklaga en golfklubbs beslut om att utesluta en medlem?

Hej,har ställt denna fråga förut till Lawline och även Riksidrottsförbundet men tyvärr har jag inte fått något svar,så jag provar igen.

När jag anmälde en golfklubb 2014 för alkoholreklam på banan fick man ta ner den.Efter det var jag inte längre välkommen dit som gäst.Man gav mig ingen motivering.Jag får ej heller spela med mitt serielag då jag representerar min hemmaklubb.Jag har förstått att man kan stänga ute folk,men kan detta på länge som helst ? Och jag kan överklaga detta till Golfförbundet,men jag får inget veta från klubben så jag vet inte riktigt vad jag ska klaga på.Knepig situation och känns mera som mobbing för mig.Hur ska jag göra ?

Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag förstår att detta är en jobbig situation, särskilt eftersom du inte får någon information från din klubb. Tyvärr finns det ganska begränsade juridiska verktyg, men jag ska i alla fall försöka ge dig ett svar utifrån de regler som finns på området. Längst ner i svaret hittar du en sammanfattning och några råd.

Min erfarenhet av golfklubbar är väldigt begränsad, men det vanliga verkar vara att klubben drivs i form av en ekonomisk förening och golfarna är föreningsmedlemmar. Det betyder att lagen om ekonomiska föreningar (FL) gäller för klubben. Jag är inte säker på om du har varit medlem och nu har blivit formellt utesluten av föreningen, eller om du bara är ovälkommen på klubben. I svaret försöker jag ta båda alternativ i beräkning.

Uteslutandet av en medlem beror på föreningen stadgar

Med förutsättning att klubben är en ekonomisk förening kan den utesluta en medlem på grunderna som anges i klubbens stadgar. Det är föreningsstämman (alltså på årsmötet) som beslutet om att utesluta någon ska tas, om det inte står något annat i stadgarna (FL 3 kap. 4 §). Även om det står att föreningen kan utesluta någon på grunder som står med i stadgarna, så är det inte omöjligt för föreningen att utesluta någon på andra grunder. Det finns inte något förbud mot det i lag. Det kan finnas förbud mot det i stadgarna, men det är olika från förening till förening. Ett beslut om uteslutande betyder helt enkelt att du inte längre är medlem och är inte tidsbegränsat.

Eftersom jag inte vet hur stadgarna i din golfklubb ser ut, så kan jag inte säga om det är ett formellt korrekt beslut att utesluta dig (om du har blivit utesluten). Du kan titta i din klubbs stadgar för att se vilka regler de har för uteslutande av medlemmar, vilket organ som tar beslutet och om det finns några regler om att man bara är utesluten en viss tid eller har möjlighet att gå med igen vid ett senare tillfälle.

Det är svårt att få en fråga om uteslutande prövad rättsligt

Om du har blivit utesluten på ett sätt som formellt sett är felaktigt, så är det fortfarande väldigt svårt att få frågan prövad i en domstol. I vissa fall har uteslutandet av medlemmar i föreningar prövats och ogiltigförklarats. Dessvärre är väldigt sällan som den här typen av fråga överhuvudtaget kan tas upp i en domstol, om det inte har att göra med exempelvis diskriminering eller en viktig ekonomisk fråga för medlemmen. Jag tror därför att chansen att du skulle kunna få beslutet ogiltigförklarat i en rättsprocess är väldigt liten.

Det är okej att porta personer från sina lokaler

Om du inte är utesluten, utan bara har fått reda på att du inte får vara på klubben finns det tyvärr inte några rättsliga verktyg för dig heller. Den som drivern en verksamhet får bestämma vem de ger tillträde till sina lokaler och vem som inte får tillträde, så länge det inte rör sig om diskriminering enligt lag. Golfklubben får alltså be dig att inte komma till klubben längre.

Det går att ta upp ärenden i Svenska Golfförbundets juridiska nämnd i vissa fall

Det Svenska Golfförbundet har, precis som du själv nämner, en möjlighet att ta upp klagomål på frågor om exempelvis uteslutning av medlem. Har du fått ett beslut om uteslutning och det inte verkar vara korrekt enligt klubbens stadgar kan du alltså överklaga hos Golfförbundet. Tyvärr måste detta göras inom 3 veckor efter att beslutet meddelats. Eftersom din situation verkar ha börjat redan 2014 finns det alltså inte någon möjlighet att göra en överklagan längre.

Sammanfattning

De juridiska verktygen i din situation är dessvärre begränsade. Det är din klubbs stadgar som blir utgångspunkt för att bedöma om och på vilka grunder deras beslut är felaktigt. Även om de är felaktigt enligt stadgarna är det en väldigt liten chans att du skulle kunna få det prövat av en domstol. Alternativet hade istället vart att klaga hos Golfförbundet, men det måste göras inom tre veckor från att beslutet meddelades och det verkar ha gått flera år i ditt fall. Den möjligheten finns alltså inte kvar.

Tyvärr är juridiken alltså inte till någon hjälp i din situation. Din klubb har ganska stora friheter att utesluta och/eller porta folk och även om de gjort ett formellt fel är det osannolikt att du kan få det rättsligt prövat. Jag hoppas trots det att du känner att du har fått svar på dina frågor och att du kan gå vidare från det här, trots att det självklart känns väldigt jobbigt att bli utesluten från ett sammanhang så här.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare