FrågaPROCESSRÄTTVittna24/03/2019

Går det att neka deltagande i polisförhör under en polisutredning som närstående?

Hej.

Jag undrar om närståenderegeln i RB 36:3 endast gäller under en rättegång eller om den även gäller under polisutredningen? Kan jag behöva förhöras av polisen även om jag inte behöver vittna i rätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida någon som är närstående kan neka till polisförhör under polisutredningen, så jag kommer besvara din fråga utifrån de förutsättningarna.

Möjligheter att neka vittnesförhör

Polisen får hålla förhör med alla personer som kan antas kunna lämna uppgifter av vikt för utredningen, detta framgår av 23:6 RB Om personen har varit med vid brottstillfället så kan man anta att denna person kan besitta uppgifter som kan underlätta polisens utredning. På grund av detta kan polisen ha rätt att förhöra.

Vi har vittnesplikt i Sverige, vilket innebär att man är skyldig att berätta för polisen vad man bevittnad (sett/hört) vid brott, detta framgår av 36:1 RB. Det finns däremot undantag från denna regel. Ett av dessa undantag är att man inte behöver vittna om den misstänkte är en närstående, 36:3 RB. Är man närstående så man omfattas av 36:3 RB så kan man själv avgöra om man vill vittna eller ej.

Om man väljer att delta i ett vittnesförhör

Om man då väljer låta sig förhöras av polisen under utredningen så behöver man inte säga någonting, dvs. man behöver alltså inte svara på de frågor man inte vill svara på. Däremot måste man svara sanningsenligt på de frågor man väljer att besvara. Så man måste tala sanning men man har även rätt att vara tyst.

Sammanfattningsvis

Är man närstående till någon som misstänks för ett brott så är man inte skyldig att delta i de förhör som polisen vill hålla. Däremot så får man vittna om man vill men då väljer man själv vad man ska svara på och inte, men när man väljer att svara måste man tala sanning.

Med vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare