FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/07/2021

Går det att kräva ersättning för bristfällig flyttstädning?

Hej jag och min sambo har just fått nycklarna till vårt hus och när vi kom dit är det inte flyttstädat. Det är utplockat men det är inte städat noggrant enligt riktlinjer för vad en flyttstädning innebär. Vi har inte haft möjlighet att komma och godkänna huset och städningen innan vi betalade och nycklarna överlämnades, på grund av att säljarna inte svarat på våra samtal, sms eller ringt tillbaka som de lovat. Enligt kontraktet ska det vara noggrant städat och om detta inte följs har vi rätt att kräva ersättning för de arbete som lagts på att städa/hyra städfirma. Men jag undrar vad som gäller? I kontraktet står inget om att de ska ha rätt att åtgärda städningen i efterhand, enbart att vi kan kräva ersättning. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det finns ett kontrakt där det tydligt framgår att säljaren ansvarar för att en flyttstädning ska göras finns det inga tveksamheter om vilken part som bär ansvaret i detta fall. Enligt ert kontrakt har köparen rätt att kräva ersättning av säljaren vid utebliven eller undermålig städning. Det innebär helt enkelt att ni som köpare får ombesörja en ny städning och sedan kräva säljare på den kostnad som städningen medförde. Hade det i kontraktet stått att köparen, vid bristfällig städning, har rätt att kräva avhjälpning av felet (dvs. den ej godkända städningen) hade ni kunnat kräva att säljaren ordnade med och betalade för en ny städning. Nu verkar ni, av kontraktet att döma, "enbart" kunna kräva att säljaren ersätter er ekonomiskt. Den praktiska biten, att ordna med en ny städning, får ni antagligen sköta själva. Skulle det vara så att säljaren själv vill ombesörja en ny städning så ser jag ingen anledning att det inte skulle vara möjligt, om ni inte ställer er emot det. Vill ni inte att säljaren ombesörjer en ny städning utan ni vill själva ordna med det så är det helt i enlighet med vad som föreskrivs i kontraktet.

Mitt tips är dock att ni i första hand vänder er till mäklaren som ansvarade för försäljningen av huset för att få råd om hur ni på bästa sätt går vidare.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Julia HellquistRådgivare