Utmätning av leasad bil?

Hej! Jag har skulder hus Kronofogden och nu i veckan har utmätnningsforrättning. Jag har en leasing bil, min fråga är om det är möjligt att Kronofogden kan hämta min leasing bil?? Önskar svar så fort som möjligt, Tack så mycket på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätningsförfarandet hittar man i utsökningsbalken (UB). Huvudregeln vid utmätning är att det endast är gäldenärens (dvs. den som är skuldsatt) egen egendom som kan utmätas, detta framgår av 4 kapitlet 17 § UB.

Din bil är leasad och alltså äger du inte den. Det krävs dock att ett återtagandeförbehåll är upprättat mellan dig och leasinggivaren för att Kronofogdemyndigheten inte ska kunna utmäta fordonet, alternativt att lagen om handel med lösöre, som köpare låter i säljarens vård kvarbliva. Jag rekommenderar dig därför att kontakta leasinggivaren för att se vad för dokument som upprättades i samband leasingen.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare