Går det att gifta sig med någon som är asylsökande och inte har fullständigt personnummer?

Kan jag gifta mig med en asylsöande som inte har fullständigt person nummer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna gifta sig krävs det att man uppfyller kraven i äktenskapsbalken.

I äktenskapsbalkens 2 kapitel regleras vilka äktenskapshinder som finns. Att någon är asylsökande och inte har ett fullständigt personnummer är inte ett utav hindren.

För att kunna gifta sig krävs det att ni först gör en hindersprövning hos Skatteverket enligt 3 kap. 1 § äktenskapsbalken. Om det är så att personen du vill gifta dig med inte är folkbokförd i Sverige behöver ni visa ett intyg enligt 3 kap. 2 § äktenskapsbalken (mer info om det här).

Finner Skatteverket att det inte finns något hinder för er att gifta er får ni ett intyg och kan gifta er enligt 3 kap. 4 § äktenskapsbalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare