FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2019

Går det att ge bort sina aktier som gåva?

Hej, jag och min exsambo sambo sedan 5 år äger ett aktiebolag med 500 aktier vardera.

Jag ska nu ge mina 500 aktier till honom som gåva (bolaget har varit vilande under dessa år) då jag har flyttat till Spanien. Vad behöver jag göra? Gåvobreev? Gå ur styrelsen på Verksamt? Meddela skatteverket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du äger redan aktier som du vill ge bort, då är det bästa helt enkelt att föra över dem till mottagarens aktie-/fondkonto. Då utlöses ingen skatt eftersom det inte finns någon gåvoskatt i Sverige.

För att ge bort aktierna skriver du en begäran om att du vill överföra aktierna till en annan person, till den bank där du har aktierna. Begäran måste bevittnas av två utomstående personer. Många banker har speciella blanketter för en sådan begäran, men du kan även själv skriva ett vanligt brev.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare