Går det att förbjuda hemsidor som publicerar personuppgifter?

Hej!

Jag har mer en allmän fråga. Det skapas fler och fler sådana här hemsidor som lägger upp väldigt mycket personinformation om Sveriges befolkning. En sådan sida som startades nyligen är den som heter mrkoll.se. Där syns till och med information om ifall du bor ensam och vilken dörr i lägenhetshuset som leder till dig.

Min första tanke när jag såg all information om mig själv var vilken säkerhetsrisk det är för mig, jag är en ung kvinna som bor själv på första våningen med en rätt så bra årsinkomst. Sedan började jag istället tänka på vilken risk det är för våra äldre. Där anges ålder, vilken lägenhet de bor i, ungefärlig förmögenhet och framförallt om de bor själva. Det ger en sannolikhet att sådana här "hembesök" ökar bland rånare hos pensionärer. Det vägrar jag acceptera.

Jag och en vän kontaktade hemsidan med GDPR som anledning och ville då få vår information borttagen. Vi fick då till svar att företaget sitter på en licens som ger de all rätt att öppet publicera all den här informationen.

Min fråga är då, stämmer det verkligen? Vad kan man göra för att få bort sådana h hemsidor? Jag tänker framförallt på all rånrisk mm som ökar mer och mer i Sverige idag...

Tack på förhand för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hemsidan du hänvisar till publicerar information som är offentliga uppgifter. Offentliga uppgifter är t.ex. eventuella brottmålsdomar, adress, personuppgifter m.m. Det har för hemsidan ansökts om och beviljats ett s.k. utgivningsbevis för företagets databas. För ett utgivningsbevis krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige (1 kap. 9 § Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL).

Vad innebär ett utgivningsbevis?

Hemsidor som har utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att de får publicera uppgifter som dessa så länge de inte begår ett yttrandefrihetsbrott. För att ett yttrandefrihetsbrott ska vara aktuellt krävs att det är särskilt angivet i grundlagen att det är förbjudet. Exempel på yttrandefrihetsbrott är t.ex. spioneri, hets mot folkgrupp och förtal (jfr 5 kap. 1 § YGL med hänvisning till Tryckfrihetsförordningen). Om ett yttrandefrihetsbrott blir aktuellt är det den ansvariga utgivaren som åtalas. Att publicera personnummer, adress m.m. (vilket är offentliga uppgifter) är inte ett yttrandefrihetsbrott och därmed tillåtet.

Hemsidor med utgivningsbevis omfattas inte av GDPR

En hemsida med utgivningsbevis omfattas heller inte av dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet (Kapitel 9 Art. 85 GDPR). Det innebär att hemsidan inte behöver ditt samtycke för att publicera ditt personnummer.

Svaret på din fråga är att det är lagligt för hemsidan att publicera såväl personuppgifter (namn, adress m.m.) som information om brottmålsdomar då uppgifterna är offentliga, det finns en ansvarig utgivare och ett beviljat utgivningsbevis. I nuläget går det dessvärre inte att förbjuda hemsidorna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare