Går det att få skadestånd för skada som uppkommit på nöjesfält?

Hej, min fru bröt sin fot på ett nöjesfält i en rutschkana. Kan jag ta det vidare till domstol för att få skadestånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din fru har brutit foten i en åkattraktion på ett nöjesfält. Du undrar nu om hon kan få skadestånd för detta. I det följande kommer jag att utreda förutsättningarna för skadestånd. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av skadeståndslagen (SkL).

I vilka fall kan man ha rätt till skadestånd?

För att förutsättningar till skadestånd ska finnas ska en personskada eller sakskada ha uppkommit (2 kap. 1 § SkL). Att bryta benet räknas som en personskada. Det krävs även att skadan har uppkommit 1. uppsåtligen (med mening) eller 2. av vårdslöshet. Skadan kan ha uppkommit till följd av en aktiv handling eller till följd av ansvarsgrundande passivitet.

För att utreda om det föreligger någon form av vårdslöshet brukar man titta på skadans storlek, skaderisken, om skadan hade kunnat förebyggas samt om den som vållat skadan hade kunnat ha möjlighet att förutse att skadan skulle ske.

Det ska även föreligga så kallad adekvat kausalitet. Detta innebär att det ska kunna gå att se sambandet mellan handlingen och skadan. Med andra ord ska man kunna förutse att det är en rimlig följd att skadan uppstår efter handlingen.

Skadestånd med anledning av personskada kan jämkas om den skadelidande uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan (6 kap. 1 § SkL). Skadeståndets belopp kan då jämkas, minska eller upphöra helt.

Vad får man ersättning för?

Vid skadeståndsanspråk gällande personskada finns det i lag uppställt exempel på vad man kan få ersättning för. Detta gäller bland annat sjukvårdskostnader och andra kostnader för den skadelidande, inkomstförluster, fysiskt och psykiskt lidande m.m. (5 kap. 1 § SkL).

Sammanfattningsvis är det svårt för mig att svara om ni är berättigade skadestånd då jag inte vet om alla omständigheter kring hur skadan uppkom. I första hand bör du kontakta företaget för att se om de är villiga att betala ersättning för skadorna. Det går även, om företaget inte går med på kraven, att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten för att få frågan prövad i domstol. Det ska då kunna bevisas att nöjesparken har agerat vårdslöst samt att det föreligger adekvat kausalitet. Värt att nämna är även att det behövs betalas en ansökningsavift till tingsrätten och att den part som förlorar målet kan tvingas betala motpartens rättegångskostnader samt stå för sina egna rättegångskostnader (18 kap. 1 § RB). Det går även att ansöka om ersättning från din frus försäkringsbolag, exempelvis om ni har en olycksförsäkring.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare