FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/06/2019

Går det att få en statsminister avsatt? Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hur Sverige styrs finns framför allt i regeringsformen (RF). Det finns där 3 sätt att avsätta statsministern:

1.Misstroendeförklaring. Om riksdagen saknar förtroende för regeringen, så kan riksdagsledamöterna välja att avsätta regeringen genom en misstroendeförklaring (även kallat misstroendevotum) (RF 13 kap. 4§). För att en omröstning om misstroende mot regeringen ska väckas så krävs det att minst en tiondel av riksdagens ledamöter lägger fram förslaget, det vill säga minst 35 ledamöter av totalt 349 ledamöter. Sen måste mer än hälften (175 ledamöter) rösta för att regeringen ska avsättas. Om misstroendeförklaringen går igenom så får talmannen skilja statsministern från statsministerposten (entlediga honom/henne) (RF 6 kap. 7§).

2.Statsministern avgår självmant. Om statsministern vill avgå av egen vilja så kan han eller hon såklart göra det också. I så fall är får talmannen skilja honom eller henne från statsministerposten (entlediga honom/henne) (RF 6 kap. 8§).

3.Riksdagsval som gör att statsministern inte längre har stöd i riksdagen (RF 6 kap. 3§). Den nyvalda riksdagen som kommer efter valet måste inom 2 veckor rösta om den fortfarande stödjer statsministern. Om statsministern inte har tillräckligt stöd så ska han skiljas från uppdraget (entlediga honom/henne). För att rösta bort statsministern måste en majoritet (minst 175 ledamöter) rösta bort statsministern.

Som du förstår är det därför ganska svårt att få statsministern att avgå på egen hand. Vad du kan göra för att påverka skulle till exempel kunna vara:

-Ring eller skriv till riksdagsledamoten som står dig närmast (antingen inom din valkrets eller det parti som du gillar mest) och få honom eller henne att driva frågan om misstroendevotum i riksdagen.

-Driv politisk kampanj som gör att stödet för statsministern minskar, antingen i riksdagen eller i allmänhet

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare