Går det att dömas för förtal om man erbjuder betalning till en arbetstagare som inte får betalt av sin arbetsgivare?

Hej! Jag har en häst i ett stall. Där dom har en anställd som sköter boxar och skötseln. Jag förklarade för honom att jag betalar ställägaren pengar för att den anställda mockar min box någon gång. Och den anställde svarar att jag gör det bara för att vara snäll mot dig. Den anställda vet inte om att ställägaren tar betalt för mockningen. Och den anställda får inte betalt av ställägaren för att den gör extra mockning. Då förklarar jag att om inte du får betalt för det av stallägaren så kan jag ju betala dig med en gång. Nu har det kommit fram till stallägaren att jag har sagt detta till den anställda. Och nu ska ställägaren stämma mig för förtal. Går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Det du har sagt till den anställde, alltså att stallägaren tar betalt för mockning och att du kan tänka dig att betala den anställde direkt om han inte får betalt av stallägaren för extrajobbet, lär nog inte vara tillräckligt kränkande för att stallägaren ska kunna stämma dig för förtal.

Brottet förtal regleras i brottsbalken 5 kap. 1 §. För att man ska kunna dömas för förtal krävs att det man har sagt är ägnat för att utsätta någon för andras missaktning. Typiska exempel på detta är att man sprider rykten om att en viss person är brottslig eller tar droger eller liknande. För att det ska räknas som förtal måste det alltså vara fråga om en relativt allvarlig kränkning. Att t.ex. säga till någon/några att en viss person har fått en fortkörningsbot är inte tillräckligt för att dömas för förtal. Därför tror jag inte att det du har sagt "räcker" för att du ska kunna dömas för förtal. Det är förmodligen inte tillräckligt "kränkande".

Om man har sagt något som är tillräckligt kränkande för att man ska kunna dömas för förtal, döms man ändå inte om det man har sagt är försvarligt. Det betyder att det ska ha funnits en viss anledning till att man sa något eller att det man sa var sant.

Hoppas att detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare