FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/05/2022

Går det att avtala bort ångerrätten för distansköp?

Vad är det som gäller när företag lanserar produkter under ”pre order”. Att man beställer en produkt som inte är specialbeställd enligt mina mått, men beställs och sedan produceras utefter hur många som lägher en order. Går det att avtala bort det öppna köpet som gäller gör distans köp på 14 dagar? Frågan gäller beställning på online butik.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När det gäller varor köpta online, gäller distansavtalslagen (2005:59).  Jag kommer därför att utgå från bestämmelserna i lagen när jag svara på din fråga. I svaret förutsätter jag att det rör sig om en konsument som beställer från en näringsidkare.  Först kommer jag att gå igenom aktuella regler och därefter sammanfatta vad som gäller i ditt fall.

Ångerrätten vid distansköp

Vid distansköp, där en vara har köpts online, finns det enligt lagen en ångerrätt i 14 dagar.  Det framgår av 2 kap 10 § distansavtalslagen. I lagen räknas vissa undantag upp, där ångerrätten inte gäller. (2 kap 11 § distansavtalslagen) Bland annat anges att beställda varor med personlig prägel eller som är tillverkade efter konsumentens anvisningar inte omfattas av ångerrätten. (2 kap 11 § 3 punkten distansavtalslagen.) Sådana varor brukar avse produkter som vanligtvis inte finns i sortimentet hos den aktuella butiken. Gällande förbeställda varor bör de inte ingå i sådana varor som omfattas av undantaget, så länge de inte har en sådan personlig prägel som avses, med exempelvis specialbeställda tillägg. I ditt fall framgår inte vilken typ av produkt det rör sig om. Olika regler gäller dock för olika produkter. Exempelvis för kosmetiska produkter med bruten förpackning och för livsmedel gäller inte ångerrätten enligt 2 kap 11 § distansavtalslagen.

Tvingande regler

Samtidigt stadgas i 1 kap 4 § distansavtalslagen att om villkoren i ett köp är till nackdel för konsumenten vid en jämförelse med lagens bestämmelser, gäller inte villkoren gentemot konsumenten. Därmed är lagen tvingande till konsumentens fördel och ångerrätten kan således inte avtalas bort som utgångspunkt. I ett sådant fall görs en bedömning av det aktuella villkoret i avtalet och sedan jämförs det med lagens bestämmelser. Det råder undantag om det finns stöd i lagen att parterna kan avtala bort en bestämmelse.

Sammanfattning

En förbeställd vara online bör som utgångspunkt omfattas av ångerrätten enligt distansavtalslagen. Som jag nämnde tidigare kan dock reglerna variera beroende på vilken typ av produkt det rör sig om. Gäller det inte sådana undantagna produkter kan inte ångerrätten avtalas bort endast på grund av att varan är förbeställd.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare