FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/06/2023

Går det att avskeda en rådman till följd av en viss dom?

Hej Får justitieministern avskeda en rådman utefter ett visst dombeslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hur en rådman, det vill säga en ordinarie domare i tingsrätt eller förvaltningsrätt, får skiljas från sin anställning finns i regeringsformen (RF). Jag kommer därför att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Under vilka omständigheter får en ordinarie domare skiljas från sin anställning?

Det är enbart under vissa särskilda omständigheter som en ordinarie domare får skiljas från sin anställning. Endast om en domare genom brott eller annat allvarligt åsidosättande av skyldigheter i sin anställning visar sig olämplig att vara domare, så får denna skiljas från sin anställning. Vidare får en domare skiljas från sin anställning om denne uppnått pensionsålder eller varaktigt förlorat arbetsförmågan (11:7 RF).

Poängen med att ordinarie domare har en grundlagsskyddad anställning är att de ska vara oberoende i sitt dömande och inte kunna påverkas av yttre faktorer, såsom risken att bli av med sin anställning om de inte fattar att visst beslut i ett mål. Det går alltså inte att avskeda en rådman till följd av en viss dom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare