Går det ångra köp av soffa?

Någon har beställt en soffa till sin lägenhet. Soffan ska levereras inom 8 veckor, det har möbelföretaget sagt. Några dagar efter att hon lagt beställningen börjar hon bli fundersam om soffan verkligen kommer passa in så bra i rummet. Hon hör av sig till möbelföretaget och ber att få avbeställa soffan. Möbelföretaget svarar "Det kan du glömma-har du aldrig hört om att avtal ska hållas?". Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man har handlat i en affär så stämmer det att man inte har någon rätt att ångra sitt köp. Däremot om soffan har beställts på nätet, av en telefonförsäljare eller genom avtal med en säljare utanför säljarens lokaler har man en rätt att ångra sig. Då har en konsument som regel 14 dagars ångerrätt.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare