FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/02/2022

Gallringstid för uppgifter om sluten ungdomsvård

hej! jag blev dömd för ett ganska grovt brott när jag va 17 år gammal och dömdes till sluten ungdomsvård. Vet ni kanske hur länge det är kvar i mitt belastningsregister?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gallring av uppgifter i belastningsregister finner vi i lag (1998:620) om belastningsregister (LBR).

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret är beroende av vilken påföljd som dömts ut. I ditt fall blev påföljden sluten ungdomsvård. Uppgifter om någon som dömts till sluten ungdomsvård försvinner från belastningsregistret tio år efter det att påföljden helt har verkställts (17 § 5 p. LBR). I vanliga fall börjar gallringstiden löpa från den dagen man blivit dömd, men när det gäller just sluten ungdomsvård är det lite annorlunda. Dessa tio år börjar istället löpa när straffet har avtjänats helt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare