FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/07/2020

Gallringsregler

Hej, jag blev dömd för ett grovt brott 2009. När försvinner domen ur belastningsregistret, är det från den dagen jag blev dömd eller Är det från den dagen jag slutfört och avtjänat mitt straff?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan beror på vilket straff man fått. Det är straffet eller påföljden som avgör hur länge belastningen finns registrerad. I vilket fall räknas tiden från den dag man frigivits. Ett fängelsestraff står i registret i tio år efter frigivningen. Skyddstillsyn eller villkorlig dom försvinner 10 år räknat från domen eller beslutet, det är 5 år om man var under 18 år.

Viktigt att veta är även att om man döms igen under tiden man står i registret så står den äldre pricken kvar tills den nya domen gallras ut. Alltså kan tiden förlängas på äldre prickar om du blir dömd för nya brott under tiden. Det framgår inte exakt vad din påföljd blev men om det var ett fängelsestraff så finns pricken kvar i 10 år efter frigivningen, förutsatt att inga andra brott begås.

Här finns mer info om gallringsregler och tidsgränser

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare