FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2015

Gallring i belastningsregistret

Hej!

Jag undrar när dessa (en eller fler) kommer att försvinna:

1) Hastighetsböter -2800kr 70 på 50 väg.

2) Ordningsbot - Fordonsskatten ej helt betald- 1700kr

3) Grovt rattfylleri -Villkorlig dom med samhällstjänst 50 timmar

4) Ordningsbot - Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte - 1500kr

5) Ordningsbot - Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte - 1500kr

Försvinner det delvist eller allt på en gång och under vilken/vilka perioder?

Vänligen / Vladimir

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När uppgifter tas bort (gallras ut) från belastningsregistret regleras av Lag om belastningsregister 17§. Se länk https://lagen.nu/1998:620

Där framgår att ordningsbot gallras efter fem år och villkorlig dom efter 10 år.

För dig innebär det att bilbältesförseelserna ska ha gallrats ur registret, hastighetsöverträdelsen och ordningsbot för ej betald fordonsskatt kommer gallras ur under 2018 (1/5 och 29/10) och den villkorliga domen 1/6 2021.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare