FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/02/2014

Gallring av belastningsregister - sluten ungdomsvård

Hej, jag har en fråga kring gallringsregler. Dömdes 2008 för ett brott jag begick när jag var 17 år 2007. Fick 9 månaders sluten ungdomsvård. Efter 10 år gallras man ur registret. Men när är det? är det efter att domen vunnit laga kraft eller när straffet är avklarat som man räknar 10 år? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Belastningsregistret är ett register som t.ex. innehåller uppgifter om någon som fått påföljd (straff) för ett brott.  Reglerna om gallring, dvs. borttagning av uppgifter, i polisens belastningsregister återfinns i 16-18 §§ i Lagen om belastningsregister (LB).

Gallring kan ske efter 3, 5 eller 10 år. Enligt 17 § 5 p. LB gallras sluten ungdomsvård tio år efter att påföljden helt har verkställts. Detta betyder att uppgifterna tas bort tio år efter att straffet har avtjänats och inte tio år efter att domen kom.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1998:620) för LB

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare