Gallring 5 år - Belastningsregister

Hej

Jag har en dom i belastningsregister i misshandel räknar jag 5 år framåt från det att den trätt i laga kraft ?

Dom 2015-10 -22 elr laga kraft 2015-03-06

Lawline svarar

Hej! Och varmt välkommen till Lawline.

Frågan när uppgifterna tas bort ur belastningsregistret beror på vilken typ av påföljd du fick, samt hur gammal du var vid brottstillfället (om du var över eller under 18 år).

En uppgift i registret ska gallras (16§ i Lag (1998:620) om belastningsregister). Fängelse gallras tio år efter frigivningen (17§). Skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras från belastningsregistret tio år efter domen eller beslutet, eller fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet (17§ 4p). Böter gallras fem år efter domen (17§ 9p). Gällande laga kraft (när domen inte längre kan överklagas) är det relevant ifall en överrätt (exempelvis hovrätten) ändrar domen, då gallras uppgifterna från belastningsregistret som tidigare instans (exempelvis tingsrätten) dömt (16§).

Om du känner att någon av dessa inte stämmer in på dig, se 17§ för ytterligare omständigheter (bland annat för fall av ungdomsvård). Som du ser är det alltså generellt sätt avgörande när domen föll (det vill säga när domstolen avgjort frågan). Vidare har du som enskild rätt att begära ut uppgifter om dig själv från registret, du kan alltså från Polismyndigheten begära ut ditt belastningsregister för att se om det står något där om dig (detta kan göras gratis en gång per år) ().

Jag hoppas detta var svar på din fråga! Tveka annars inte att höra av dig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Anneli NilssonRådgivare