Gäller vittnesmål upprättade i förtid?

Gällande arvstvist. Det finns en bevittnad kopia av ett testamente, kopian arkiverad i riksarkivet. Originalet ej funnet! En av dem som bevittnat testamentet en god vän, idag 83 år gammal vill gärna vittna om det blir en tings förhandling. Kan han göra ett skriftligt vittnesmål i förtid?? Han bekymrar sig över sin höga ålder, och att "tiden rinner iväg".

Gäller ett sådant "förtida vittnesmål" i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 35: kap. 14 § rättegångsbalken gäller enligt huvudregeln, att så kallade vittnesattester (i förtid upprättade berättelser av vittne, exempelvis skriftligt) inte får åberopas som bevis i rättegången. Regeln är emellertid konstruerad som en förbudsregel med undantag. Det finns 4 undantag från förbudet mot vittnesattester.

1. 35:14 st. 1 p. 1 – om det är särskilt föreskrivet (denna punkt avser bland annat sakkunnigbevisning). Förbudsregeln hindrar inte att part framlägger skriftligt sakkunnigutlåtande.

2. 35:14 st. 1 p. 2 - om förhör med den som lämnat berättelsen inte kan hållas vid eller utom huvudförhandling eller i övrigt inför rätten. Vittnet kan ha avlidit eller drabbats av sjukdom, eller så har man kanske inte lyckats få ett vittne eller en målsägande att inställa sig. Denna punkt är aktuell i ditt fall.

3. 35:14 st. 1 p. 3 om det finns särskilda skäl med hänsyn till de kostnader eller olägenheter som ett förhör vid eller utom huvudförhandling kan antas medföra, som kan antas stå att vinna med ett sådant förhör, berättelsens betydelse och övriga omständigheter.

4. 35:14 st. 2. Vittnesattester får även användas i tvistemål, om parterna godtar det och det är inte uppenbart olämpligt.

Slutsats

Ja. Skulle personen avlida innan rättegången, finns det alltså möjlighet att vid rättegången använda en, av personen, i förtid upprättad vittnesattest.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare