Gäller uppsägningstiden i LAS eller i anställningsavtalet?

Hej, ska säga upp mig från jobb där jag jobbat i 3,5år. På mitt avtal står det uppsägningstid 3månader, kollektivavtal saknas.

Vad gäller? Förstår jag rätt att om vi avtalet 3månader så är det det som gäller? Eller är det en månad enligt LAS?

Tacksam för hjälpen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser i ditt fall finns i lagen om anställningsskydd (LAS). LAS är tvingande till förmån för dig som arbetstagare. Det innebär att du inte får ha en kortare uppsägningstid i ditt anställningsavtal än som framgår av lagen.

Enligt LAS gäller en minsta uppsägningstid om en månad (11 § LAS). Man har även rätt till ännu längre uppsägningstid efter viss tid som anställd hos arbetsgivaren. Du som arbetat 3,5 år har rätt till en uppsägningstid av två månader enligt lag (11 § andra stycket LAS).

Det är tillåtet att avtala om förmånligare villkor för dig som arbetstagare än som anges i LAS. Det som anges i LAS kan ses som det du minst har rätt till som arbetstagare. Eftersom det inte heller finns något kollektivavtal på arbetsplatsen är det alltså er avtalade uppsägningstid om 3 månader som gäller.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare