FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/10/2022

Gäller sekretess mellan myndigheter?

Får en socialsekreterare berätta för HVB personal om känsliga saker klienten skrivit till sekreteraren om och bett att denne ej ska berätta för HVB hemmet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler om sekretess finns i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Exakt vilken sekretess som gäller beror på vad det är för uppgifter det handlar om. I allmänhet kan dock sägas att sekretess gäller även mellan olika myndigheter. Ifall det är en uppgift där sekretess gäller enligt övriga bestämmelser i OSL får socialsekreterare alltså inte föra det vidare till HVB-hemmet (8 kap. 1 § OSL). Som utgångspunkt är det alltså inte tillåtet att berätta sådant som omfattas av sekretess.

Ifall uppgifterna fäller brukaren själv finns olika sekretessbestämmelser till förmån för den enskilde i 21-40 kap. OSL.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Victor NilssonRådgivare