Gäller sambolagen för mig och min respektive?

Hej, jag bor med min kvinna sedan 3 år tillbaka, Hon kommer från Thailand, hon har svenskt person nummer och arbete här i Sverige. Min fråga blir gäller sambolagen för oss? Eller bör jag skriva något avtal? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att ni bor ihop i Sverige.

Sambolagen ställer inte några krav på svenskt medborgarskap eller svenskt arbete. Det räcker alltså med att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll i Sverige (1 § sambolagen). Om formuleringen beskriver er situation väl, så gäller sambolagen för er.

Även om sambolagen gäller för er, så kan ni – om ni vill – skriva ett avtal: ett s.k. samboavtal. Ett sådant avtal liknar i mångt och mycket ett äktenskapsförord (se 9 § sambolagen).

Jag hoppas jag svarat på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte att ställa dem!
Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare