Gäller samboavtal om man flyttar?

Hej! Vi har varit sambo tidigare i två år. Vi hade då samboavtal gällande den bostadsrätt vi då bodde i. Jag har med egna medel köpt en ny lägenhet med inflyttning våren -24, som vi båda ska bo i som sambor igen. Behöver vi skriva nytt avtal eller gäller det gamla? Kan man bara ändra adressen i det dokumentet om båda skriver under ändringen? Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för din fråga!

Ett samboavtals giltighet är inte bundet till att ni bor kvar i samma bostad, förutsatt att ni inte angivit det i samboavtalet. Svaret på din fråga beror således på hur samboavtalet är formulerat.

Generellt sett upphör samboavtalet inte bara för att ni sålt och flyttat in i en ny lägenhet. Om samboavtalet däremot anger en viss specifik adress, vilket kan ske genom att avtalet formuleras med förbehåll om att ni ska bo i viss bostad, t.ex. "att reglerna om bodelning i sambolagen inte ska gälla mellan oss så länge vi bor på x-vägen 1", borde det inte längre gälla efter en flytt.

Om ni i samboavtalet anger en specifik adress, kommer ert avtal inte omfatta er nya lägenhet. I sådana fall måste ni ändra ert befintliga samboavtal. Enligt 9 § i första stycket sambolagen kan sambor genom att ingå ett nytt avtal “ändra vad som tidigare överenskommits”. Formellt sker ändringen genom att ni upprättar och undertecknar ett nytt skriftligt avtal som ersätter det gamla avtalet. Var noggrann med att det nya samboavtalet skrivs på rätt sätt, annars riskerar ni att det tidigare avtalet fortsätter att gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie SalehiRådgivare