Gäller muntliga gåvo- och skuldebrev?

Hej. jag undrar om gåvobrev och skuldebrev arkiveras av någon annan än givaren och mottagaren. jag menar om givaren säger att han inte har dom kvar likaså mottagaren. Gäller då muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga avtal.Gåvobrev och skuldebrev är alltså giltiga trots att det inte finns något skriftligt avtal. Muntliga avtal är dock mycket svåra att bevisa, ofta hamnar parterna i ord mot ord. Det är därför att rekommendera att avtalet finns i skriftlig form och att både givaren och mottagaren sparar varsin kopia. Observera att gåva av fastighet kräver skriftligt avtal och därför inte är giltig i muntlig form.

När det gäller gåvobrev kan dessa registreras hos Skatteverket, men det går bara om gåvan sker mellan makar. I övrigt, både vad gäller gåvobrev och skuldebrev, arkiveras dessa inte av någon myndighet eller annan institution. Om gåvobrevet gäller en fastighet kan dock Lantmäteriet ha en kopia av avtalet, eftersom det måste skickas in i samband med ansökan om lagfart.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp kring detta är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare