Gäller mahr i Sverige?

Hej! Jag och min föredetta fru är båda Svensk medborgare. Vi gifte oss endast muslimskt i en moské i Sverige, vi är alltså inte gifta svenskt. Dock skrevs ett avtal på i moskén om att "mahr" utlovas vid skiljsmässa. Jag skiljde mig med henne för tre veckor sedan och nu kräver hon "mahr" av mig. Gäller "mahr" i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det kan mahr i det närmsta översättas till "brudpenning" eller "brudgåva". Enligt islamsk rätt innebär mahravtalet att brudgummen förbinder sig att vid äktenskapets ingående eller, som i ert fall, vid skilsmässa, utge ersättning till bruden. Institutet mahr är alltså en överföring av förmögenhet mellan makarna.

Högsta domstolen (HD) har i ett avgörande behandlat just frågan om mahravtalets giltighet enligt svensk lag.

Giltigheten av mahr enligt svensk lag

Eftersom ni båda har er hemvist i Sverige och gifte er i Sverige gäller svensk familjerättslig lag. Regler om äktenskap hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). Där framgår det under vilka omständigheter giltiga avtal om förmögenhetsöverföringar kan träffas mellan makarna.

Äktenskapsförord

Ett äktenskapsförord är ett avtal om egendom som tillhör makarna ska utgöra enskild egendom eller giftorättsgods. Äktenskapsförord innehåller däremot inga betalningsåtaganden. Avtal om mahr kan därför inte anses utgöra ett äktenskapsförord.

Gåvoutfästelse

Man skulle kanske i stället kunna se mahravtalet som att maken lovar att i framtiden ge bruden en gåva (gåvoutfästelse). Enligt äktenskapsbalkens regler är däremot en utfästelse av den ena maken att under äktenskapet ge den andra maken en gåva ogiltig (8 kap. 2 § ÄktB). Syftet är bl.a. att skydda maken mot oöverlagda och förhastade beslut. Eftersom mahr uppkommer i och med ett äktenskap träffas avtalet av denna begränsning.

Föravtal om bodelning

Enligt svensk rätt ska en bodelning alltid ske när ett äktenskap upplöses. Bodelningen innebär i grova drag att makarnas giftorättsgods, dvs egendom som inte är enskild, fördelas lika mellan makarna. Avtal om mahr kan på så vis anses som ett föravtal om en framtida partiell bodelning. Makar får föravtala om en kommande bodelning (9 kap. 13 § ÄktB). Det kan däremot endast göras inför en omedelbart förestående bodelning. Ett avtal om mahr som upprättas inför äktenskapets ingående är därmed inte giltigt.

Sammanfattning

Avtal om mahr uppfyller, enligt svensk rätt, inte de förutsättningar som krävs för att det ska kunna anses vara ett äktenskapsförord eller en giltig gåvoutfästelse. Eftersom ni ingick avtalet när ni gifte er kan det inte heller liknas vid ett föravtal inför en kommande bodelning. Avtalet bör på så vis inte kunna göras gällande i svensk domstol. Du är med andra ord inte tvungen att utge mahr till din fru.

Simon WikströmRådgivare