Gäller fortfarande äktenskapsförordet?

Vill ha hjälp att tolka ett äktenskap förord.

Det står att De kapitalförsäkringar var och en av oss i dag äger eller i framtiden förvärvar, liksom avkastning därav ska vara ägarens enskilda dom. Min man hade eget företag men det finns inte längre, men gäller det här forfarande?

Är det gratis rådgivning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att viss egendom som tillhör eller i framtiden tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom. Äktenskapsförordet är giltigt om det är skriftligt, daterat, undertecknat av makarna och ingivet för registrering hos Skatteverket. Om ni inte längre vill att äktenskapsförordet ska gälla kan ni upprätta ett nytt äktenskapsförord och bestämma att egendomen ska vara giftorättsgods (7 kap. 3 § ÄktB).

Du har ställt en gratisfråga, vilket innebär att rådgivningen har varit kostnadsfri.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare