Gäller ett muntligt avtal och hur kan jag gå tillväga?

Hej! Vid skilsmässa 2013 kom vi muntligt överens om att pengarna som blir när snöskotern säljs ska gå till barnen. Barnen fick information om detta. Mitt ex har dragit på det hela trots påminnelse från både mig och våra gemensamma barn. Nu 5 år senare är den såld men inga pengar till barnen utan han behåller dom själv verkar det som eftersom jag inte får tag i honom och han svarar inte på telefon eller mejl. Vad har jag/mina barn för rättigheter i detta fall? Och hur går vi till väga nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är en allmän förmögenhetsrättslig princip att avtal ska hållas och utgångspunkten är därmed att ett muntligt avtal är bindande. Att pengarna från snöskotern ska gå till barnen är därför ett avtal som gäller mellan dig och ditt ex.

Det problematiska med muntliga avtal är dock att de är svåra att bevisa, vilket gör att det är svårt för dig att utkräva din rätt i detta fall eftersom det inte finns någon skriftlig bevisning som kan styrka ert avtal. Att du inte får tag i ditt ex försvårar situationen, då det bästa såklart hade varit om du personligen kunde kräva att han betalade ut pengarna.
Det finns en möjlighet att vända sig till domstol för att lösa tvisten och du kan läsa mer om hur ni lämnar in en stämningsansökan för att börja processen här. En stämningsansökan är alltså en begäran om att tingsrättens ska besluta i en tvist mellan två parter.

För att det ska vara lönt att driva en tvist krävs det i princip att det finns tillförlitliga vittnen som hörde att ni kom överens om detta, om samtalet finns inspelat eller liknande bevisning som kan styrka avtalet. Det är annars väldigt svårt att bevisa att ett avtal faktiskt ingåtts och det blir då endast ord mot ord. En domstolsprocess kostar både mycket tid och pengar.
Jag råder dig därför att tänka igenom om det verkligen skulle vara värt det, eftersom det dessutom är svårt att bevisa så är det också mycket möjligt att utfallet av en process blir till din nackdel om du inte lyckas bevisa att avtalet faktiskt förelåg.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare