Gäller ett muntligt avtal?

Hej

2 bolag har kommit överens om en entreprenad där det lovades ytvattenkanalisation muntligt, men i det skriftliga avtalet så står det att detta ej ingår. vi missade tyvärr detta när vi signerade.

Nu anser entreprenören om att entreprenaden är färdigställd men vi anser att det saknas ytvattenskanalisation.

Hur går man tillväga här? vad har vi för rättigheter som vi kan åberopa.

Entreprenören väljer att ej svara oss och vi har därför sagt att vi kommer att ta in en annan entreprenör som gör ytvattenkanalisation, men kan vi fakturera den kostnaden till den första entreprenören?

Vad kan vi göra här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du önskar få svar på är om ett muntlig avtal, i detta fall avseende att en ytvattenkanalisation ska ingå i en entreprenad, gäller på samma sätt som ett skriftligt avtal. Alternativt vad ni som företag kan göra för att göra för att göra detta avtal gällande. Regler om avtal hittar du i avtalslagen (AvtL).

Gäller muntliga avtal?

I 1 kap. AvtL regleras slutande av avtal, och i nämnda kapitel uppställs inte något krav på att ett avtal måste vara skriftligt (utom i vissa undantagsfall som inte är aktuella här, exempelvis vid köp av fastighet). Med andra ord är ett avtal precis lika giltigt om det ingås muntligt, som om det ingås skriftligt.

Det som kan orsaka problem vid muntliga avtal är att de ibland är svåra att bevisa och ord-mot-ord-situationer kan uppstå. Den part som hävdar att det finns ett muntligt avtal är också den som ska bevisa att ett sådant avtal ingåtts. Det är i mitt tycke här problemet ligger, ni som företag måste kunna bevisa att ni kommit överens om att en ytvattenkanalisation skulle ingå i entreprenaden, annars står ord mot ord och det finns ingen möjlighet för er att göra avtalet gällande.

Mitt råd till er

Mitt råd till er är att ni vänder er till en jurist eller advokat som kan sätta sig in i ert fall ordentligt och ge dig rådgivning kring hur era chanser till framgång ser ut. Detta främst för att ni ska slippa ge er in i en dyr rättsprocess om bevisläget är dåligt.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare