Gäller ett muntligt avtal?

När min man och jag skildes och jag flyttade 4 mil från där min exman och vår dotter bor så ville min exman köpa loss min hund till vår dotter(som är 20 år då) som saknade den när den var med mig. Eftersom jag jobbar heltid och pendlar till arbetet och inte ville lämna den ensam sa jag att jag skriver över hunden på vår dotter på ett villkor och det var att jag skulle ta hand om den när de behövde hundvakt. Både dottern och min exman lovade det till mig. Det har snart gått 3 år och varken min dotter eller hunden är något hos mig. Jag vet att dottern inte vill träffa mig så det kan jag tyvärr inte göra något åt. Hon har valt pappas sida. Men minst 2 gånger har dom ordnat hundvakt då dom rest iväg, utan att kontakta mig. Så min fråga är Gäller ettmuntligt avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du önskar få svar på är om ett muntligt avtal, i detta fall att du skulle få vara hundvakt, gäller på samma sätt som ett skriftligt avtal. Regler om avtal hittar du i avtalslagen (AvtL).

Gäller muntliga avtal?

I 1 kap. AvtL regleras slutande av avtal, och i nämnda kapitel uppställs inte något krav på att ett avtal måste vara skriftligt (utom i vissa undantagsfall som inte är aktuella här, exempelvis vid köp av fastighet). Med andra ord är ett avtal precis lika giltigt om det ingås muntligt, som om det ingås skriftligt.

Det som kan orsaka problem vid muntliga avtal är att de ibland är svåra att bevisa och ord-mot-ord-situationer kan uppstå. Den part som hävdar att det finns ett muntligt avtal är också den som ska bevisa att ett sådant avtal ingåtts.

Mitt råd till dig

Mitt råd till dig är att du vänder dig till en jurist eller advokat som kan sätta sig in i ditt fall ordentligt och ge dig rådgivning kring hur dina chanser till framgång ser ut. Detta främst för att du ska slippa ge dig in i en dyr rättsprocess om bevisläget är dåligt.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare