FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal06/02/2022

Gäller avtal om att i framtiden få köpa fastighet?

Hej. Jag har skrivit ett avtal om ett hus som jag skulle få köpa med 2 vittnen. Tyvärr dog han innan vi hann till mäklaren. Gäller ett sådant i bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar utgå från att avtalet du syftar på gick ut på att du i framtiden skulle få köpa huset, dvs. att avtalet inte utgör en köpehandling. Jag kommer också utgå från att det du benämner som "huset" är fast egendom (en fastighet) (se 1 kap. 1 § Jordabalken, förkortat JB). Om något av detta inte stämmer får du gärna återkomma.

Det korta svaret på din fråga är att avtal om att i framtiden få köpa en fastighet inte är bindande. Jag kommer förklara detta i mer detalj nedan.

Särskilda formkrav gäller för avtal om fastighetsköp

För vissa typer av avtal gäller särskilda formkrav (se Avtalslagen 1 § tredje stycket). Detta gäller bland annat för avtal om köp av fast egendom (se 4 kap. 1 § JB). Innebörden av att det finns särskilda formkrav är att köpet är ogiltigt om kraven inte är uppfyllda (se 4 kap. 1 § tredje stycket JB).

Det som krävs är att köpehandlingen ska vara skriftlig och undertecknad, innehålla en överlåtelseförklaring, utpekande av köpeobjektet (fastigheten) samt angivande av köpeskillingen (priset) (se 4 kap. 1 § första stycket JB). För själva köpehandlingen finns inget krav på vittnen, däremot krävs det för att erhålla lagfart (se 20 kap. 7 § första punkten JB).

Ett avtal om att i framtiden få köpa en fastighet har alltså ingen bindande verkan eftersom det finns särskilda formkrav för att ett avtal om fastighetsköp ska vara giltigt.

Slutsats

Det avtal som du har ingått om att få köpa huset är inte formellt giltigt. Av denna anledning kommer det alltså inte påverka bouppteckningen.

Det du skulle kunna göra är att höra av dig till dödsbodelägarna (dvs. de efterlevande vilka tar hand om den avlidnes tillgångar) och berätta om din situation. De skulle ju kunna välja att trots allt sälja huset till dig. Men du kan alltså inte kräva att detta ska ske enligt ditt avtal utan du behöver ingå en ny överenskommelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare