Gäller anställningstid från en annan del av företaget vid turordninglistor?

Hej!

Jag är anställd i ett bolag som säljare. Detta bolag har två butiker i Stockholmsregionen, jag har i mitt kontrakt anställning på båda. Nu har blivit "las:ad" pgr av arbetsbrist...då jag enligt turordning var sist in, har en heltidstjänst. Men det började en tjej efter mig på samma typ av kontrakt med anställning i båda butikerna. Hon flyttades från en annan butik i Sverige till Stockholm, hon har dock vart längre i företaget. Jag vill dubbelkolla vad som gäller egentligen med turordningen där? Företaget är anslutet till handels och följer deras avtal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Det framgår av din fråga att du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist och att du enligt arbetsgivaren är sist på turordningslistan. Det har dock börjat en annan person efter dig i butiken men som har varit anställd i en annan butik och jag tolkar därmed din fråga som att du undrar om inte hon borde vara sist på turordningslistan. Reglerna kring turordning regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller vid turordning?

Vid uppsägning av på grund av arbetsbrist så ska arbetsgivaren iaktta turordningsregler (22 § första stycket LAS). Man iakttar då den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren och vid lika anställningstid så ger högre ålder företräde (22 § fjärde stycket LAS). Det innebär att personen som började efter dig i din butik även kan tillgodoräkna sig tiden hon arbetat i den första butiken, eftersom det är samma arbetsgivare. Eftersom det framgår av din fråga att hon varit anställd längre i företaget än dig så innebär det att hon har bättre plats än dig på turordningslistan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare