Gäller äktenskapsförord på samma sätt vid dödsfall som skilsmässa?

Min fru och jag ska upprätta ett heltäckande äktenskapsförord där jag äger min bostadsrätt.

Min fråga: gäller lika regler vid en ev skilsmässa eller min bortgång? Ärver mina barn mig vid min bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett äktenskapsförord reglerar egendomsförhållandena mellan dig och din fru för det fall att ni exempelvis skulle skilja er. Genom äktenskapsförord kan det avtalas om att viss egendom ska vara enskild sådan (7 kap. 3 § Äktenskapsbalken, ÄktB). När ett äktenskap avslutas (såväl vid skilsmässa som vid dödsfall) ska det ske en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). För det fall att ni skiljer er kommer således inte din bostadsrätt att ingå, om den är din enskilda egendom genom äktenskapsförord.

Skulle du avlida ska det också ske en bodelning enligt ovan. Bostadsrätten kommer då inte heller att utgöra giftorättsgods. Den kommer däremot att ingå i din kvarlåtenskap. Närmsta arvingar är dina barn (2 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Är du gift och det är era gemensamma barn kommer däremot din fru att ärva dig, och barnen ärver dig som efterarvingar först den dagen din fru går bort. Skulle barnen däremot vara särkullbarn (dvs. att det inte är barn du har tillsammans med din fru), så har de rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare