Gäller 12 kap. 58 b § JB för bostäder och lokaler?

Hej, jag ska nu säga upp mina hyresgäster som har ett andrahandskontrakt men jag läste precis det här jag citerar om han inte går med på att flytta utan att få ersättning enligt 58 b §, inom två månader från uppsägningen ska hänskjuta tvisten till hyresnämnden för medling. I vilka fall kan man begära ersättning och gäller ens detta i en bostadsrätt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej; paragrafen dvs. 12 kap. 58 b § JB kan inte åberopas av dina bostadshyresgäster. Paragrafen kan nämligen endast åberopas av lokalhyresgäster. Att paragrafen kan endast tillämpas på lokaler framgår av 12 kap. 56 § första stycket JB. Av paragrafen följer nämligen att "bestämmelserna i [12 kap.] 57–60 §§" dvs. däribland 12 kap. 58 b § JB gäller för lokaler. Om det i JB endast står "lokal" i en paragraf så gäller ifrågavarande paragraf endast lokaler och alltså inte bostäder.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du alltid välkommen att vända dig till oss!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare