Gäldenärsbyte vid övertagande av fastighetslån

Kan jag ge bort 1/4 av fastigheten till min svärdotter när hon även går in på lånen med mig?

Med Vänlig hälsning

Irene Zita

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan själv välja om du vill ge din svärdotter ¼ av din fastighet, så länge du upprättar ett gåvobrev som uppfyller kraven på gåva av fast egendom i jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994 4 kap 1§ och 20 kap.

När det gäller gäldenärsbyte (låntagarbyte) kräver detta som huvudregel att borgenären (fordringshavaren) måste godkänna detta. Detta innebär att din borgenär måste godkänna att din svärdotter ”går in” och kommer svara för den skuld (eller del av skulden) som du har för fastigheten. Borgenärens godkännande krävs eftersom fordringsförhållandet råder mellan dig och denna, med gäldenärsbytet önskar du ändra i ett avtal mellan dig och borgenären vilket kräver motpartens godkännande.
Detta följer av allmänna avtalsrättsliga principer samt lagen om skuldebrev som du har https://lagen.nu/1936:81

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare