Gäldenärsbyte

Jag tog ett gemensamt lån med min fru men skrev det på mig då hon knappt har en inkomst, nu har jag ansökt om skilsmässa och undrar då hur det blir med lånet. Kommer det gå att skriva över halva lånet på henne trots hennes låga inkomst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så har du i eget namn tagit ett lån som du och din fru sedan använt för gemensamt bruk.

Ifall du har tagit ett lån i eget namn(ensam) och ni inte är två stycken som är låntagare gentemot kreditgivaren anser man enligt 1 § Lag om skuldebrev(SkbrL) att varje person svarar för sin förskrivning. Helt enkelt, det du skrivit under måste du stå för(förutsätter att avtalet är skriftligt). I och med att din fru inte åtagit sig någon förpliktelse gentemot kreditgivaren så ansvarar du själv för din förskrivelse.

Det faktum att du tillsammans med din fru, efter ditt lån tagits upp, förbrukat pengarna förändrar inte relationen gentemot borgenären(den du tagit lånet av) och inte heller förändras det av att ni skiljer er. (Nu bortser jag från frågor som är aktuella vid en bodelning och hur giftorättsgodset fördelas samt ifall det kan finnas några motkrav gentemot din fru. Det enda som berörs är din relation gentemot den du lånat pengarna av, borgenären.)

Det du tycks vilja göra är att du vill flytta över hälften av ansvaret från dig som tagit lånet, till att du endast svarar för hälften och att din fru svarar för den resterande delen. Detta brukar man kalla för gäldenärsbyte. Vilket rent generellt inte är acceptabelt utan borgenärens samtycke. Vidare är det inte heller acceptabelt ifall den nya gäldenären inte accepterar att denne påförs en skuld, vilket din fru inte torde vilja göra.

Rent generellt kan man säga att du ansvarar för lånet du tagit i ditt namn, men att din fru i sin tur svarar för lånet hon tycks ha ingått med dig. I mina ögon, ifall jag uppfattat det rätt så finns det två låneavtal ingångna här: ett mellan dig och den ursprungliga kreditgivaren och sedan ett mellan dig och din fru. Detta är två avtal som man ska hålla isär.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare