Gäldenärsbyte

Hej, Min frus o min son ska nu läsa vidare på universitet. Vi vill att han är skuldfri den dagen stiderna är avklarade. Vi har inte egna medel att hjälpa honom under studietiden rent ekonomiskt. Vi vill göra enligt följande: Pontus (vår son) tar ett CSN lån. Detta skrivs över på oss som sedan ansvarar för att betala hans studentlägenhet samt mat osv. Detta genom överföring till hans bankkonto. Finns det något juridiskt dokument/papper/avtal där det tydligt visar på att vi ansvarar för detta lån fr.o.m vår son överfört det till vårt konto ?

Lawline svarar

Huvudregeln vid byte av gäldenär (den som skall betala skulden) är att det kräver tillåtelse från borgenären (den som skulden skall betalas till).

Det följer av att man vid uppkomsten av skulden har ingått ett avtal om vem skall betala skulden, och därmed krävs det medgivande från motparten för att ändra i avtalet (vilket innebär att man skapar ett nytt avtal om att ändra  det tidigare avtalet).  Alltså är det en följd av allmänna avtalsrättsliga principer.

Reglerna om enkla skuldebrev i skuldebrevslagen, som du hittar https://lagen.nu/1936:81#K3, är de lagregler som främst tillämpas på fordringar (skulder). Dessa regler hanterar dock inte byte av gäldenär.

Thomas HefnerRådgivare