Gäldenären vägrar att betala- ansökan om betalningsföreläggande

Hej,

En ex flickvän är skyldig mig en större summa pengar. Det finns inget avtal eller skriftligt på detta men jag har kontoutdrag och möjligtvis skriftlig chatt att denne person "ska betala tillbaka" efter att jag skickat en specifikation på skulden. Vad är mina juridiska rättigheter och hur stor är chansen till vinst om hon nekar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har givetvis rätt att få tillbaka de pengar hon har lånat av dig. För att kräva ditt ex på pengarna ska du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten här https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html.

Om ditt ex skulle bestrida ansökan måste frågan, om du fortfarande vill driva den, istället avgöras av en domstol. I så fall är det viktigt att du kan bevisa att en skuld föreligger, vilket du troligtvis kan om du kan få tag på samt printa ut er chattkonversation. Enbart kontoutdraget är inte tillräckligt, eftersom det lika gärna skulle kunna tyda på att du har givit henne pengarna i gåva. Om chattkonversationen på ett tydligt sätt ger uttryck för att en skuld föreligger och ditt ex bekräftar det i däri så kan det vara tillräckligt som bevisning om du senare skulle behöva och vilja driva fallet i domstol.

Det är omöjligt för mig att svara på hur stora dina chanser att vinna i en domstolsprocess är, det beror på hur bra bevisning chattkonversationen visar sig vara. Men om summan hon är skyldig dig inte överstiger gränsen för ett förenklat tvistemål, dvs idag 22 150 kr (ett halvt prisbasbelopp), så är utgångspunkten att parterna driver målet utan juridisk hjälp. I så fall behöver du inte ersätta hennes rättegångskostnader om du skulle förlora.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare