FrågaAVTALSRÄTT20/07/2020

Fullmakt och formkrav

Jag skall skriva en fullmakt angående ett dödsbo. Jag skall underteckna med ort och datum.

Men vilken ort, den jag befinner mig på eller min hemort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om fullmakter regleras i avtalslagen. Det finns dock inga lagstadgade formkrav utan det är upp till parterna själva att komma överens. Däremot uppställs vissa formkrav när det gäller överlåtelse av fast egendom, exempelvis att avtalet ska vara skriftligt. Vanligtvis är gemensam partsvilja tillräckligt för att formkraven för avtalet ska anses vara uppfyllda, men normalt sett brukar man skriva orten där avtalet skrivs under av båda parterna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen. Vi på Lawline kan hjälpa er att författa en fullmakt Här på vår avtalsrobot.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare