Frivilligt ackord

Har haft skulder hos inkassoföretag, när min betalningsanmärkning försvann tog jag ett banklån för att betala av skulderna som va kvar. Jag kontaktade företagen om hur mycket jag hade kvar samt ev sänkning av skulden. Nu till frågan. Företag X sa att jag bara hade 1 skuld hos dom, som jag betalade in, nu säger dom att jag hade 1 skuld till som jag ska betala. Har dom rätt att göra så här? Om man ringer till dom och frågar hur mycket man har kvar av en skuld och dom säger en summa för att sedan en vecka senare ändra sig och kräva in mera?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De ekonomiska uppgörelser du har slutit med företagen om att sänka dina skulder till dem kallas frivilliga ackord eller underhandsackord. De utgör en frivillig överenskommelse mellan borgenären (företagen i detta fall) och gäldenären (den betalningsskyldige) om att sätta ned gäldenärens skulder för att på så vis lösa eller undvika en obeståndssituation som gäldenären befinner sig i eller kan komma att befinna sig i. Ett ackord ingås i stort sett utan några formkrav och lyder under avtalsrättsliga principer.

Om det i ditt fall handlar om att företag X vid ett skede har uppgivit att du har en skuld till dem och att de, efter att du har betalat den, vid ett annat skede uppger att du har ytterligare en skuld till dem, så har företag X rätt att göra så förutsatt att skulderna är korrekta. Om det däremot är så att ni kom till en uppgörelse om att sätta ned din skuld från två skulder till en skuld i form av ett frivilligt ackord så har företag X inte rätt att frångå denna uppgörelse. Ackordsuppgörelsen, dvs överenskommelsen mellan parterna om hur mycket av skulden som gäldenären ska betala, blir nämligen det nya avtalet mellan parterna och de gamla avtalen och skulderna stryks.

Om det är så att du och företag X har kommit överens om att sätta ned dina skulder hos dem från två skulder till en skuld så har de alltså inte rätt att kräva att du även ska betala skuld nr två till dem. Om det är så att ni inte slöt någon ackordsuppgörelse om skuld nr två så har företag X däremot rätt att kräva tillbaka skuld nr två. Mitt råd för det sistnämnda scenariot är att försöka förhandla med företag X om att de ska efterskänka din skuld till dem så som du har gjort med de andra företagen.

Lycka till!

Emelie SvenssonRådgivare