FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2018

Fritidshus i gåva

Hej!

Om jag får ett fritidshus i gåva av min mor, utan ersättning, hur lång tid tar det innan det går igenom och vad behöver jag göra för att det ska bli giltigt? Jag behöver väl också söks lagfart?

Mvh Gunilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom det rör sig om en gåva i form av en fastighet så måste vissa formkrav uppfyllas för att gåvan ska vara giltig 4:29 Jordabalken (1970:994). Paragrafen refererar framförallt tillbaka till 1 § i samma kapitel vilket betyder att kraven på en gåva är samma som vid ett köp. Vad som ska finnas med i gåvobrevet är en överlåtelseförklaring i form av gåva, beloppet (0 kronor), fullständig fastighetsbeteckningen samt så måste det vara skriftligt och självklart framgå tydligt att det är en gåva.

När du väl fått lagfart så kan man säga att gåvan är "skyddad". En ansökan om lagfart ska ske senast tre månader efter ni upprättat gåvobrevet enligt 20:2 JB.

Så fort gåvobrevet har skrivits under mellan er så är gåvan fullbordad, som ett avtal. Dock är det viktigt att söka lagfart och få den godkänd eftersom det är då fastigheten tillkommer dig "utåt". Med andra ord så blir det officiellt din fastigheten och din mors borgenärer eller andra utomstående personer kan inte göra anspråk på den.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare