Fristående skola - OSL - sekretess

Gäller OSL 23:2 även för fristående skolverksamheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För närvarande är inte fristående skolor med i OSL 23:2. Utredningar görs och har gjorts för att se över det och de kan kanske komma att införas. Det är dock ännu inte klart. Utredningar görs om fristående skolverksamhet ska införas i bilagan till OSL så att de via det sättet ska gå in under lagen.

Däremot finns sekretessreglering för fristående skolverksamheter i Skollagen 29:14. Enligt den paragrafen får inte den som jobbar eller har jobbat inom den fristående skolverksamheten röja uppgifter om eleverna, till exempel adress, hälsotillstånd och liknande. Det innefattar även syskon och föräldrar. Dock kan den som arbetar eller har arbetat inom den fristående skolverksamheten vara tvungen att berätta en hemlig uppgift vid vissa speciella fall, exempelvis om ett barn misstänks fara illa i hemmet.

Jag hoppas att mitt svar gav dig hjälp. Undrar du över något är du mer än välkommen att ställa frågan här under i kommentarsektionen så ska jag besvara den!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare