Friskrivningar i standardvillkor vid internetköp

Hej.

Jag brukar som många andra köpa grejer på Internet. Jag gjorde ett köp på en sida som säljer skönhetsprodukter.

Jag såg på den hemsidan att dom hade en produkt till salu för 1 krona och från just detta märket fick man även en gåva (samma sak) som såldes för 1 krona.

Företaget har skickat ut detta till mig. Men en bekant sa till mig att företaget skulle kunna kräva att jag ska skicka tillbaka det eller behöva betala mer för det. Jag har inte hört något ännu å det är ca en vecka sen jag hämtade ut paketet.

Men om det blivit ett fel i deras system som gjort att en vara blivit till salu för en löjligt låg summa så är det väl något som dom borde stå för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att avtal ska hållas, vilket följer av 1 § Avtalslagen. Dock är det sedvana hos återförsäljare på internet att använda standardvillkor. De villkoren införlivas vanligtvis i köpeavtalet genom att de behöver godkännas för att beställningen sedan ska kunna genomföras. I de standardvillkoren är det vanligt att förbehåll finns för till exempel uppenbara felskrivningar på priser. Här är ett exempel på hur en sådan friskrivning kan se ut (villkoret är utdraget från en stor elektronikåterförsäljare i Sverige): "Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar".

Det du behöver göra är alltså att gå och läsa villkoren som finns på hemsidan.

Hoppas du känner att detta svar besvarade din fråga!

Erik Hellem AnderssonRådgivare